Action Learning w światowym wydaniu
Wyobraź sobie spotkanie w grupie, w której uczestnicy mogą tylko zadawać pytania lub odpowiadać na nie. Nie ma ocen, dygresji czy dobrych rad, chyba, że ktoś o nie poprosi. Jednocześnie grupa nieustannie podwyższa jakość swojej pracy. Tak działa Action Learning.
ACTION LEARNING czyli nauka w działaniu, zostało zapoczątkowane w połowie XX wieku przez Rega Revansa. To metoda grupowego rozwiązywania trudnych, złożonych problemów, dzięki której uczestnicy jednocześnie ćwiczą umiejętności przywódcze, budują spójne i skuteczne zespoły oraz wprowadzają kulturę organizacji uczącej się. To forma edukacyjna, która wyraźnie różni się od wykładu, treningu i warsztatu, przypominając znacznie bardziej coaching zespołowy, niż to, co zwykle rozumiemy pod pojęciem szkolenia.
Metoda WIAL (The World Institute for Action Learning) zakłada zaistnienie 6 komponentów, które są konieczne by pracować w formule AL:
- PROBLEM – trudny, złożony i „własny” – za który sami odpowiadamy.
- GRUPA OD 4 DO 8 OSÓB
- REFLEKSJA I ZADAWANIE PYTAŃ – które są podstawowym narzędziem w Action Learning.
- DZIAŁANIE – które odbywa się zarówno w trakcie sesji jak i między nimi.
- UCZENIE SIĘ – przyglądanie się pracy zespołu, wyciąganie wniosków i ustalanie norm.
- COACH – który pomaga grupie w uczeniu się i rozwiązywaniu problemu.
Prof. Mike Marquardt, który wspólnie z Revansem pracował nad obecnym kształtem Action Learning, mówił, że starał się uczynić tą metodę jak najbardziej skuteczną i prostą. Grupa może zacząć od 5-minutowego wprowadzenia, a coachowi wystarczy skrypt aby poprowadzić prostą, 30-minutową sesję.
Co zwykle mówią uczestnicy?
Jak uzyskać certyfikację Action Learning?
Jakie są korzyści z certyfikacji?
Więcej informacji o Action Learning, szkoleniu i certyfikacji można znaleźć na stronie polskiej filii WIAL – wialpoland.org
autor: Tomasz Janiak