FESTIWAL TRENERSKI sTOP

Zapraszamy 26 października 2024 do Warszawy na Festiwal Trenerski, który jest przestrzenią edukacyjną i networkingową. Festiwal jest naszym cyklicznym wydarzeniem i okazją do zaprezentowania Wam efektów naszych szkoleń i działań edukacyjnych oraz miejscem do pokazania się naszych członków i członkiń. Trenerki i trenerzy w praktyczny i konkretny sposób zapoznają Was z dobrymi praktykami oraz metodami, narzędziami i podejściami, które możecie zastosować w pracy z grupami, np. na sali szkoleniowej czy podczas spotkania zespołu. Po raz pierwszy mamy też blok tematyczny (ścieżka 3) poświęcony radzeniu sobie z sytuacjami trudnymi i rozwoju trenerskim.

Festiwale trenerskie to inicjatywa edukacyjna Stowarzyszenia Trenerskiego Organizacji Pozarządowych sTOP wspierająca trenerów i trenerki oraz edukatorów i edukatorki w ich rozwoju, promująca nowe trendy edukacyjne, dzieląca się wiedzą i pomagająca w zdobyciu umiejętności.

DLA KOGO?

Warsztaty skierowane są do osób pracujących z grupami: facilitatorów/ek, trenerów/ek, edukatorów/ek, nauczycieli/ek, osób zarządzających zespołem. Forma mini warsztatu (2 godziny) pozwala na zapoznanie się z tematem, zobaczenie praktycznych możliwości zastosowania nowych metod/narzędzi i stanowi zachętę do podjęcia dalszych kroków umożliwiających pogłębienie tematu (udział w dalszych szkoleniach, nauka własna poprzez materiały publikowane i dostępne w sieci).

GDZIE?

Centrum Kreatywności Targowa
ul. Targowa 56, 03-733 Warszawa

KIEDY?

26 października 2024 (sobota)
godz. 9.00-16.15 (rejestracja od 8.45)

CENA

50 zł dla członków i członkiń sTOP
100 zł dla gości spoza sTOP

Program

GODZINA ŚCIEŻKA 1 ŚCIEŻKA 2 ŚCIEŻKA 3
9.00-9.30 Poranna gimnastyka zapoznawcza przy kawie i herbacie
9.30-11.30 1. ELASTYCZNOŚĆ W PRACY TRENERSKIEJ. Jak poszukiwać rozwiązań wsłuchując się w potrzeby grupy i czerpiąc z jej mądrości (Sandra Kmieciak) 4. W POSZUKIWANIU ZIELONYCH NARZĘDZI PRACY TRENERSKIEJ. Warsztat w duchu Action Research (Ewa Duda-Maciejewska, Anna Skocz) 7. SYTUACJE TRUDNE W PRACY TRENERSKIEJ (Lena Rogowska-Lewandowska)
11.30-11.45 Przerwa kawowa
11.45-13.45 2. OPOWIEŚĆ W PRACY TRENERSKIEJ (Anna Jantos) 5.  GUIDE MODEL – model wspierania kompetencji zdrowotnych w społecznościach lokalnych (Jolanta Czernicka-Siwecka, Anna Skocz) 8. TRENERSKIE AIKIDO, czyli jak zmienić perspektywę i lepiej radzić sobie w sytuacjach trudnych na szkoleniu (Agnieszka Borek)
13.45-14.15 Lunch
14.15-16.15 3. RUCH – ODDECH – MEDYTACJA. Starożytne techniki na współczesne wyzwania życia zawodowego (Anna Wojciechowska-Nowak) 6. WSPARCIE OSÓB STARSZYCH W ZAKRESIE KOMPETENCJI CYFROWYCH. Model szkoleń dla edukatorów i edukatorek KRC (Daria Sowińska-Milewska, Łukasz Szczepańczyk) 9. ROZWÓJ TRENERSKI: czego potrzebuje trenerska dusza, by żyć? (Grzegorz Idziak)

W trakcie trwania Festiwalu zapewniamy przerwę kawową oraz lunch (dania wegetariańskie).

OPIS WARSZTATÓW

1. ELASTYCZNOŚĆ W PRACY TRENERSKIEJ
Jak poszukiwać rozwiązań wsłuchując się w potrzeby grupy i czerpiąc z jej mądrości

godz. 9.30-11.30 (Ścieżka 1)
prowadząca: Sandra Kmieciak

Podczas warsztatu skupimy się na omawianiu konkretnych przypadków, z którymi mierzymy się na co dzień w swojej pracy. Przyjrzymy się sytuacjom, w których coś poszło nie tak i wspólnie poszukamy rozwiązań. Będzie to okazja do spojrzenia na pewne sprawy z różnych perspektyw i wymiany doświadczeń między osobami trenerskimi. Metoda, którą będziemy pracować opiera się na facylitacji. Pokazuje, jak można poprowadzić warsztat bez przygotowania, za to z dużą otwartością na odkrywanie potrzeb osób będących na sali, niezależnie od tematów. To Wy jako osoby uczestniczące wniesiecie propozycje zagadnień do przepracowania, ale wspólnie wybierzemy i omówimy jeden z nich stosując zaproponowany szablon. Porozmawiamy też o tym na ile jesteśmy gotowi na zrezygnowanie ze swojego scenariusza na rzecz potrzeb grupy.

Z warsztatów wyjdziecie:

  • z konkretnymi rozwiązaniami na sytuację – jeśli zdecydujecie się opisać swój przykład do przeanalizowania,
  • wskazówkami dotyczącymi tego jak możecie się zachować w konkretnych sytuacjach w przyszłości – czerpiąc z doświadczeń innych,
2. OPOWIEŚĆ W PRACY TRENERSKIEJ

godz. 11.45-13.45 (Ścieżka 1)
prowadząca: Anna Jantos

Przygotowując się do prowadzenia warsztatu zastanawiacie się jak zbudować zaangażowanie osób uczestniczących? Stosujecie energizery, scenki, World Café i wiele innych, współczesnych metod i narzędzi trenerskich? A gdyby tak wrócić do korzeni? Sięgnąć po to co pierwotne? Opowieści łączyły, uczyły i angażowały ludzi od zarania dziejów. Dzisiaj mogą wesprzeć Wasze szkolenia, stając się wspólnym doświadczeniem, metaforą, przykładem, a nawet fundamentem nowej grupy, którą prowadzisz.

Podczas warsztatu dowiecie się jakie historie angażują oraz jak budować komunikaty w strukturze opowieści. Sprawdzicie, w jaki sposób korzystać ze storytellingu podczas własnych szkoleń.

3. RUCH – ODDECH – MEDYTACJA
Starożytne techniki na współczesne wyzwania życia zawodowego

godz. 14.15-16.15 (Ścieżka 1)
prowadząca: Anna Wojciechowska-Nowak

Życie zawodowe często stawia nas w sytuacjach, w których szukamy odpowiedzi na pytania: jak podnosić swoją energię, wyostrzać koncentrację, spowalniać reakcje i regulować emocje, rozpuszczać stres, myśleć klarownie, naprawdę odpoczywać i regenerować siły?

Na warsztacie będziemy doświadczać technik związanych z ruchem, oddechem i medytacją. Zastanowimy się, w jaki sposób możemy skorzystać z tych technik we własnym życiu zawodowym, i które z nich mogą okazać się przydatne w pracy trenerskiej. Sprawdzimy, co współczesna nauka mówi o oddechu i medytacji. Choć techniki te zostały wypracowane w kulturach wschodu, coraz częściej interesuje się nimi nauka zachodnia (np. niektóre kraje włączają medytację do systemu świadczeń zdrowotnych jako metodę wspierającą leczenie).

Warsztat będzie oparty na technologii Jogi Kundalini. Na warsztacie przyda się wygodne, luźne ubranie, kocyk lub szal do okrycia.

4. W POSZUKIWANIU ZIELONYCH NARZĘDZI PRACY TRENERSKIEJ
Warsztat w duchu Action Research

godz. 9.30-11.30 (Ścieżka 2)
prowadzące: Ewa Duda-Maciejewska, Anna Skocz

Zapraszamy do współtworzenia narzędzia trenerskiego służącego wzmocnieniu trenerskich zielonych kompetencji w duchu Action Research. Podczas warsztatu przyjrzymy się projektowi Zielonej Busoli sTOP by razem, z zastosowaniem metodologii Action Research, stworzyć przyjazne osobie trenerskiej zielone narzędzie do pracy. Będzie twórczo, będzie kreatywnie, będzie praktycznie.

Biorąc udział w warsztacie możecie:

  • poznać metodę Action Research w praktyce,
  • wpłynąć na kształt narzędzia tworzonego w sTOP dla osób trenerskich,
  • przyczynić się do powstania narzędzia służącego poprawie stanu naszej planety 🙂

Serdecznie zapraszamy osoby gotowe zaangażować się także we wspólną pracę wykraczającą poza spotkanie warsztatowe.

5. GUIDE MODEL model wspierania kompetencji zdrowotnych w społecznościach lokalnych

godz. 11.45-13.45 (Ścieżka 2)
prowadzące: Jolanta Czernicka-Siwecka, Anna Skocz

Alfabetyzm zdrowotny to nadal mało znane zagadnienie w Polsce. Jest to pojęcie bardzo złożone, ponieważ obejmuje wszelkie umiejętności, kompetencje, wiedzę, sposoby pozyskiwania informacji w szeroko rozumianym obszarze zdrowia.

Warsztat zaprezentuje nowe, niskoprogowe podejście do prowadzenia działań wzmacniających alfabetyzm zdrowotny osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Osoby uczestniczące poznają model przewodników/edukatorów lokalnych (Guide Model) i pomysł na ich edukację pozaformalną (w tym curriculum kursowe), która ma za zadanie wzmocnić ich wiedzę, umiejętności i postawę w zakresie kompetentnego doradzania osobom potrzebującym w zakresie dbania o zdrowie i sposobów radzenia sobie w obliczu trudności.
Guide Model jest osią projektu „Healthy Communities” realizowanego przez Stowarzyszenie sTOP ze środków programu Erasmus+ w partnerstwie 4 krajów.

6. WSPARCIE OSÓB STARSZYCH W ZAKRESIE KOMPETENCJI CYFROWYCH
Model szkoleń dla edukatorów i edukatorek KRC

godz. 14.15-16.15 (Ścieżka 2)
osoby prowadzące: Daria Sowińska-Milewska, Łukasz Szczepańczyk

Warsztat oparty na modelu szkoleń edukatorek i edukatorów kompetencji cyfrowych w ramach projektu „Kluby Rozwoju Cyfrowego”. Zapraszamy do praktycznych ćwiczeń z zakresu tworzenia zajęć dla osób starszych, które pomogą w rozwijaniu ich umiejętności cyfrowych. Podzielimy się doświadczeniami, które ułatwią samodzielne planowanie i prowadzenie takich szkoleń, w tym:

  • jakie potrzeby mogą mieć osoby starsze,
  • na co zwrócić uwagę podczas przygotowywania warsztatu,
  • jakie metody i narzędzia są najskuteczniejsze.

Przedstawimy także założenia pracy Klubów Rozwoju Cyfrowego (ruszą w Polsce od 2025 roku) oraz budowany w ramach projektu system wsparcia trenerów i trenerek kompetencji cyfrowych. Zachęcamy do dyskusji i wymiany doświadczeń!

7. SYTUACJE TRUDNE W PRACY TRENERSKIEJ

godz. 9.30-11.30 (Ścieżka 3)
prowadząca: Lena Rogowska-Lewandowska

Podczas spotkania przyjrzymy się trudnym sytuacjom, których doświadczacie we własnej pracy trenerskiej. Następnie, używając metod superwizji grupowej, a w szczególności metody zespołu reflektującego, poszukamy rozwiązań.

Spotkanie będzie okazją do doświadczenia różnych perspektyw w podejściu do trudności trenerskich, uzyskania głębszego wglądu w ich przyczyny, oraz inspiracji do szukania dróg wyjścia.

8. TRENERSKIE AIKIDO, czyli jak zmienić perspektywę i lepiej radzić sobie w sytuacjach trudnych na szkoleniu

godz. 11.45-13.45 (Ścieżka 3)
prowadząca: Agnieszka Borek

Podczas warsztatu wspólnie pochylimy się nad trudnymi sytuacjami szkoleniowymi, których doświadczamy w pracy trenerskiej. Będziemy snuć o nich opowieści, wspólnie analizować i szukać możliwych rozwiązań. Poprowadzi nas w tym dialog sokratejski. Chętne osoby będą mogły podzielić się swoim przypadkiem szkoleniowym, który będzie osią pracy superwizyjnej.

Popracujemy także z ciałem, by poprzez właściwy oddech pomagać sobie nie tracić głowy, gdy na sali szkoleniowej pojawia się sytuacja trudna.

Warsztat jest adresowany do trenerów i trenerek, chcących:

  • podnieść świadomość siebie w pracy edukacyjnej,
  • wyciągnąć praktyczne wnioski z doświadczeń własnych oraz innych osób uczestniczących,
  • zyskać więcej spokoju na sali szkoleniowej i poza nią.
9. ROZWÓJ TRENERSKI: czego potrzebuje trenerska dusza, by żyć?

godz. 14.15-16.15 (Ścieżka 3)
prowadzący: Grzegorz Idziak

Podczas warsztatu wspólnie zastanowimy się nad ścieżkami i możliwościami stojącymi przed osobami trenerskimi i  poszukamy odpowiedzi na pytania:

  • Po co trenerce i trenerowi rozwój?
  • Jakie obszary kompetencji rozwijają trenerzy i trenerki?
  • Po jakie formy rozwojowe sięgają trenerzy i trenerki?
  • W jakich momentach warto szczególnie zadbać o rozwój trenerski?
  • Jak superwizja może pomóc w wybraniu kierunku, momentu i sposobu rozwoju trenerskiego?

Osoby prowadzące

Agnieszka Borek
Agnieszka Borek
Członkini sTOP. Certyfikowana trenerka i superwizorka, absolwentka 4. Szkoły Trenerskiej sTOP i Szkoły Superwizji sTOP. Przeprowadziła blisko 10 tys. godzin warsztatów dla różnych grup odbiorców. Od 2018 roku jest liderką międzynarodowych zespół eksperckich zajmujących się tworzeniem innowacyjnych metod edukacyjnych dla dorosłych w obszarze rozwoju kompetencji miękkich i dobrostanu. Obecnie pogłębia swoje kompetencje trenerskie na studiach podyplomowych „Terapeuta dla Ciała i Umysłu”. Praktykuje jogę, pielęgnuje przyjaźnie.
Jolanta Czernicka-Siwecka
Jolanta Czernicka-Siwecka
Członkini sTOP. Pedagożka, trenerka, tutorka, animatorka zmian społecznych, certyfikowana superwizorka (absolwentka Szkoły Superwizji sTOP). Prowadzi szkolenia związane z dialogiem, rozwojem, kreatywnością oraz społeczną odpowiedzialnością biznesu. Prezeska Zarządu Fundacji ISKIERKA na rzecz dzieci z chorobą nowotworową. Poprzez projekty fundacji tworzy nową jakoś działań społecznych, łączących różne środowiska zawodowe i społeczne. Inicjuje i realizuje niekonwencjonalne i innowacyjne pomysły w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Członkini Rady Uczelni ŚUM, tutorka w Programie Szkoła Liderska PAWF, trenerka I stopnia PTP.  
Ewa Duda-Maciejewska
Ewa Duda-Maciejewska
Członkini sTOP, trenerka, facylitatorka, absolwentka 24. Szkoły Trenerskiej sTOP. Ciekawa świata. Uczy (się) z radością. Z uporem łączy nieoczywiste. Pasjonuje się dynamiką doświadczeń edukacyjnych. Socjolog i marketingowiec z 30-letnim doświadczeniem w sektorze kreatywnym. Członkini Sektorowej Rady ds. Kompetencji Sektora Komunikacji.
Grzegorz Idziak
Grzegorz Idziak
Członek sTOP, trener, certyfikowany superwizor, coach, tutor, absolwent 3. Szkoły Trenerskiej sTOP i Szkoły Superwizji sTOP. Posiada 20-letnie doświadczenie w pracy trenerskiej, od kilkunastu lat wspiera osoby i organizacje w planowaniu rozwoju. Właściciel i dyrektor placówki doskonalenia nauczycieli.
Anna Jantos
Anna Jantos
Członkini sTOP, opowiadaczka, trenerka, absolwentka 25. Szkoły Trenerskiej sTOP. Prowadzi warsztaty z wykorzystania storytellingu w promocji, warsztaty narracyjne dla studentów i studentek, treningi kreatywnego pisania oraz wspiera indywidualnie organizacje pozarządowe w odnajdywaniu własnych historii. Swoimi opowieściami dzieliła się wielokrotnie z publicznością, m.in. podczas wydarzeń, takich jak: Ogólnopolski Festiwal Opowieści w Radomiu, czy Przystanek Warszawa.
Sandra Kmieciak
Sandra Kmieciak
Członkini sTOP. Trenerka, facylitatorka, mentorka działająca w obszarach planowania strategicznego i zarządzania komunikacją. Od 15 lat towarzyszy organizacjom w rozwoju ich przedsiębiorczości. Od 10 lat tworzy zespoły, partnerstwa międzysektorowe, oparte na koncepcie HPT (high performing teams) budując długotrwałe relacje z ludźmi i organizacjami. Przeprowadziła łącznie ponad 2500 godzin szkoleń, warsztatów, spotkań i konferencji. Uwielbia pracować z ludźmi i czerpać z mądrości grupy.
Lena Rogowska-Lewandowska
Lena Rogowska-Lewandowska
Członkini sTOP, trenerka, certyfikowana superwizorka (absolwentka Szkoły Superwizji sTOP). Od kilkunastu lat współpracuje z instytucjami (ngo, biznes, uczelnie wyższe, instytucje kultury) w obszarze DEI, komunikacji empatycznej, budowania kultury informacji zwrotnej w instytucji, i rozwiązywania konfliktów. Absolwentka m.in. Akademii Treningu Antydyskryminacyjnego, Zaawansowanej Szkoły Facylitacji Społecznej oraz Podyplomowych Studiów Porozumienia bez Przemocy na Collegium Civitas.
Anna Skocz
Anna Skocz
Członkini sTOP. Certyfikowana trenerka, facylitatorka, absolwentka 9. Szkoły Trenerskiej sTOP. Facylitatorka procesów twórczych i nieoczywistych, niezmiennie ciekawa możliwości ludzkiego potencjału, uruchamia procesy, osoby i grupy w kierunku poszukiwania rozwiązań autentycznych i bliskich sercu, wierząc, że tylko będąc blisko siebie i swoich wartości możemy kroczyć przez życie w harmonii. W praktyce trenerka i facylitatyorka, prezeska lokalnej artystyczno – edukacjej organizacji pozarządowej, certyfikowana trenerka i członkini sTOP, zaangażowana w projekt Healthy Communities.

Daria Sowińska-Milewska
Daria Sowińska-Milewska
Członkini sTOP. Trenerka i koordynatorka projektów edukacyjnych, absolwentka 1. Szkoły Trenerskiej sTOP, silverka, ukończyła studia podyplomowe z zakresu psychogerontologii. Pracuje w Fundacji Pro Cultura w projekcie „Kluby Rozwoju Cyfrowego – projekt wspierający”.
Łukasz Szczepańczyk
Łukasz Szczepańczyk
Członek sTOP. Trener kompetencji cyfrowych. Główne obszary szkoleniowe to: obsługa komputera, smartfona i bezpieczne korzystanie z internetu. W 2023 r. przeprowadził łącznie ponad 700 godzin zajęć z zakresu rozwijania kompetencji cyfrowych.  Twórca kanału na YouTubie – Cyfrowy Senior 6.0. Pracuje w Fundacji Pro Cultura w projekcie „Kluby Rozwoju Cyfrowego – projekt wspierający”.
Anna Wojciechowska-Nowak
Anna Wojciechowska-Nowak
Członkini sTOP. Trenerka, prawniczka. Od kilkunastu lat zawodowo zajmuje się etyką funkcjonowania organizacji, w tym wspieraniem różnorodności w środowisku pracy, problematyką whistleblowingu i ochrony sygnalistów oraz przeciwdziałania mobbingowi, dyskryminacji i korupcji. Po 20 latach praktykowania jogi, pracy z ciałem, oddechem i medytacji dziś jest nauczycielką Jogi Kundalini I stopnia. Zajmuje się zagadnieniami związanymi z budowaniem środowiska pracy, w którym jednostka czuje się dobrze, dobrze funkcjonuje i może wzrastać jako człowiek z różnymi wymiarami własnymi. W jodze fascynuje ją skrzyżowanie dróg, na którym spotykają się nauka świata zachodniego i wiedza innych kultur.

ZGŁOSZENIA

Prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego i wybranie warsztatów, w których chcesz uczestniczyć.  Zgłoszenia przyjmujemy do 21.10.2024 poprzez formularz poniżej lub dostępny pod LINKIEM.

Po przesłaniu zgłoszenia pojawi się link do płatności PayPal. Swój udział możesz także opłacić wybierając opcje płatności PayPal na stronie ogłoszenia lub wpłacić bezpośrednio na numer konta Stowarzyszenia 68 1140 2004 0000 3502 7824 9505 (mBank).

Udział w warsztatach jest zapewniony po dokonaniu opłaty. Liczba miejsc na poszczególne warsztaty jest ograniczona.