System ECVET
Rozwój systemu ECVET rozpoczął się w 2002 roku od uchwały Rady Unii Europejskiej na rzecz lepszej współpracy europejskiej w kształceniu i szkoleniu zawodowym oraz tzw. Deklaracji Kopenhaskiej z listopada 2002 roku. ECVET formalnie jednak zaczął działać w 2009, kiedy zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie europejskiego systemu transferu osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym wezwało państwa członkowskie do „stworzenia niezbędnych warunków i podjęcia działań, aby od 2012 roku możliwe było stopniowe stosowanie systemu ECVET do kwalifikacji zawodowych VET na wszystkich poziomach EQF. Od tego czasu system ten jest stale rozwijany i doskonalony.
ECVET w skrócie
Podstawowe koncepcje ECVET:
- Efekty kształcenia (learning outcomes), to jedno z kluczowych pojęć w systemie, oznaczają wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, które mogą być osiągnięte przez uczącego w różnych kontekstach uczenia się.
- Jednostki efektów uczenia się (units of learning outcomes) to podstawowe składniki kwalifikacji, spójne zestawy efektów uczenia się. Jednostki mogą być oceniane, zatwierdzone i uznawane.
- Punkty ECVET (ECVET points), które dostarczają dodatkowych informacji na temat jednostek i kwalifikacji w postaci liczbowej. Stosowanie punktów co do zasady nie jest konieczne – można przenosić i akumulować osiągnięcia także bez ich użycia.
- Przenoszenie osiągnięć (credit transfer) polega na tym, że efekty uczenia się potwierdzone wcześniej przez inne podmioty mogą być uznane przez instytucję nadającą kwalifikację bez powtarzania części programów kształcenia.
Uczenie się przez całe życie a ECVET
- Osoby dorosłe często nie mają możliwości uczestnictwa w pełnym wymiarze w programach szkoleniowych ze względu na swoje inne zobowiązania, w tej sytuacji mogą skorzystać z możliwości uzyskania kwalifikacji etapami, akumulując mniejsze jednostki uczenia się;
- Jeżeli efekty uczenia się zostały uzyskane za granicą (np. przy okazji praktyk zawodowych) również mogą zostać przeniesione do krajowego systemu kwalifikacji;
- Czasem pomiędzy różnymi kwalifikacjami występuje częściowe nakładanie się wymagań. W takiej sytuacji jednostki uczenia się powtarzające się w już posiadanej kwalifikacji mogą być przeniesione do nabywanej kwalifikacji co zmniejsza czas i/lub koszty jej zdobycia;
- Dla osób wykonujących dany zawód, a nieposiadających formalnego potwierdzenia swoich kompetencji w postaci certyfikatów czy egzaminów ECVET stwarza ramy do potwierdzenia i walidacji odpowiednich kwalifikacji. Dzięki temu osoba korzystająca z tego systemu może skrócić czas kształcenia lub nawet w niektórych sytuacjach uzyskać potwierdzenie kwalifikacji w ogóle bez uczestnictwa w zajęciach.
Projekt „STOP na arenie międzynarodowej i w świecie wirtualnym” współfinansowany jest z funduszy Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus+. Projekt odzwierciedla jedynie stanowisko jego autorów i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.
Autor: Piotr Szczęsny
Sierpień 2016