Coldonianie, Turtelinianie i Similianie – nowa współpraca międzynarodowa STOPu
relacja: Ewa Chromniak
W gronie tych nacji spotkaliśmy się na wyjeździe edukacyjnym w Pireusie (Grecja). A w zasadzie w jedną z tych nacji musieli wcielić się członkowie i członkinie naszej portugalsko-rumuńsko-niemiecko-polskiej grupy podczas szkolenia w ramach programu Erasmus + „Kompetencje międzykulturowe” (Intercultural Competences), aby zaprojektować Międzynarodowy Obóz Młodzieży.
1. COLDONIANIE to naród postrzegany przez innych jako zimny i nieprzystępny, sami cenią ponad wszystko ciężką pracę, dyscyplinę i racjonalny osąd spraw. Każdy wzajemny dotyk traktowany jest przez nich jak zachęta seksualna, a emocjonalne reakcje w komunikacji są zdecydowanie nie na miejscu.
2. TURTELINIANIE to ich przeciwieństwo. Zawsze w komunikacji eksponują emocje, koncentrują się na budowaniu relacji, dbają o dobrą, radosną atmosferę współpracy. Ważne jest dla nich bycie razem w bliskości emocjonalnej i fizycznej. Nigdy się nie spieszą, nigdy nie przerywają, cierpliwie słuchając tego co rozmówca ma do powiedzenia.
3. SIMILIANÓW charakteryzuje unikanie konfliktów i różnicy zdań za wszelką cenę. Nigdy nie protestują, zawsze zgadzają się na wszystko ale w praktyce, po cichu, nie realizują tych ustaleń, które są im nie na rękę. Życie duchowe ma duże znaczenie w ich kulturze, dyktując sztywne role dla kobiet i dla mężczyzn.
I jak zgodnie i efektywnie współpracować w tym zespole? Jak zaplanować wspólne przedsięwzięcie jeśli potrzeby i upodobania są tak od siebie odmienne? Dostaliśmy jasne instrukcje – co możemy robić a czego nie, praktyczna współpraca (choć przecież nierzeczywista) nie należała więc do łatwych. Trzymanie się tych zasad stanowiło niezłe wyzwanie dla grupy, której celem było przecież zrealizowanie wspólnego celu.
Ćwiczenie Trójstronne porozumienie
Jest ono inspirowane koncepcją kultury jako góry lodowej (The iceberg concept of culture). Czubek góry stanowi to, co w danej kulturze najbardziej widoczne i namacalne: dziedzictwo literackie, artystyczne, historyczne, tradycje i obyczaje. To, co jednak najbardziej nas różni, równocześnie często pozostaje poza świadomą percepcją, to zestaw wartości, zasad i archetypów odpowiedzialnych za nasze osądy i zachowania
Zobacz więcejSzkolenie zorganizowane w dniach 2- 6 listopada 2015 roku przez greckie centrum szkoleniowe IDEC objęło wybrane wątki składające się na tematykę kompetencji międzykulturowych:
- historia migracji,
- podstawy praw człowieka i europejskiego prawa migracyjnego,
- stereotypy i uprzedzenia,
- podstawy komunikacji i rozwiązywania konfliktów w kontekście różnic międzykulturowych.
Ten szeroki zakres tematyczny, ze względu na szczupłość czasu, poruszony był jednak w dość podstawowym i teoretycznym wymiarze. Elementem programu było seminarium prezentujące dokonania kilku greckich szkół pracujących z migrantami, m.in. Elementary School of Intercultural Education of Palaio Faliro. Szkoda, że zabrakło czasu na dyskusję i dopytanie. Tym bardziej, że prezentowane doświadczenia nie potwierdzały kluczowego znaczenia integracji migrantów w społeczności lokalnej.
Pobyt w słonecznym, nadmorskim Pireusie początkiem listopada, współpraca w międzynarodowej grupie otwartych, chętnych do dzielenia się osób, w różnym wieku i z różnych środowisk, kilka miłych wieczorów przy tradycyjnej greckiej kuchni i muzyce, do tego możliwość przyjrzenia się Grecji dnia codziennego i szczypta wrażeń turystycznych z Aten, to wszystko złożyło się na moje wielkie, greckie, międzykulturowe doświadczenie, które z pewnością zapamiętam na długo.
Szkolenie zostało zrealizowane w ramach projektu „STOP na arenie międzynarodowej i w świecie wirtualnym”realizowanego w ramach programu Erasmus+