Otwieramy Szkołę Superwizji!
Ruszamy z pierwszą edycją Szkoły Superwizji. W 2022 roku odświeżyliśmy nasz system certyfikacji, aby odpowiadał rzeczywistym potrzebom i był narzędziem rozwoju kompetencji trenerskich i superwizyjnych. Szkoła Superwizji wpisuje się w nowy system i wspiera rozwój doświadczonych trenerów i trenerek.
Szkoła częściowo jest realizowana ze środków projektu Skrzydła dla STOP, finansowanego ze środków otrzymanych z NIW-CRSO w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO. Dla członków i członkiń STOP (z opłaconymi składkami) dwie sesje stacjonarne w tym roku są bezpłatne.
Szkoła Superwizji zakłada edukację na dwóch stopniach:
- PIERWSZY STOPIEŃ to proces edukacyjny, który składa się z udziału w 1 sesji online i 3 sesjach stacjonarnych w Warszawie (58 h).
- DRUGI STOPIEŃ to indywidualna praca z superwizorem/superwizorką STOP nad uzyskaniem certyfikatu superwizyjnego wg procedury obowiązującej w STOP.
Celem procesu edukacyjnego w Szkole jest:
- Przygotowanie doświadczonych, aktywnych w STOP superwizorów/superwizorek wspierających inne osoby prowadzące edukację dorosłych.
- Wzmocnienie kompetencji superwizyjnych wśród doświadczonych trenerów i trenerek STOP.
- Zwiększenie liczby osób mogących pełnić rolę superwizora/ki STOP i tym samym zwiększenie potencjału edukacyjnego i atrakcyjności STOP dla osób chcących rozwijać swoje kompetencje edukacyjne w pracy z dorosłymi.
CO ZYSKASZ DZIĘKI SZKOLE?
Zapraszamy osoby, które już wspierają trenerów i trenerki w ich pracy edukacyjnej lub chcą się tym zajmować w przyszłości.
Osoba, która chce wziąć udział w Szkole Superwizji powinna:
- Posiadać umiejętności trenerskie zapisane w Liście Kompetencji na Certyfikat Trenerski wykazane poprzez (co najmniej jedna z poniższych możliwości):
- posiadanie certyfikatu II stopnia (według starego systemu certyfikacji) jakości szkoleń STOP,
- poświadczenie przez superwizora/ki STOP o posiadaniu kompetencji opisanych w Liście Kompetencji na Certyfikat Trenerski,
- poświadczenie superwizora/ki STOP o byciu w procesie certyfikacji na Certyfikat Trenerski
- rekomendacje od 3 podmiotów (organizacji lub instytucji), na rzecz których osoba realizowała szkolenia, z zaznaczeniem czasu ich trwania, daty realizacji, zastosowania metod warsztatowych i opisem dotyczącym pracy trenerskiej osoby.
- Być aktywnym trenerem/trenerką – w ostatnich latach 3 latach. Poświadczenie:
- ogólne zestawienie godzin trenerskich ze wskazaniem tematu, zakresu czasowego, Zamawiającego (dane kontaktowe)
- Mieć doświadczenie w prowadzeniu pracy z zakresu wzmacniania kompetencji uczenia dorosłych (T&T) przy wykorzystaniu różnych form edukacyjnych (indywidualnych, grupowych, stacjonarnych, online itp.) innych osób prowadzących procesy edukacyjne, np. edukatorów/ek, nauczycieli/nauczycielek, trenerów/trenerek. Poświadczenie:
- ogólne zestawienie godzin trenerskich ze wskazaniem tematu, zakresu czasowego, Zamawiającego (dane kontaktowe), długości czasu/procesu
- Mieć doświadczenie rozwoju osobistego i superwizji swojej pracy (terapia, trening interpersonalne, intrapsychiczny, psychoterapia, wzmocnienie poczucia własnej wartości, superwizje grupowe, superwizja interwencyjna itp.).
- oświadczenie ze wskazaniem daty/czasu trwania procesu oraz realizatora/osoby prowadzącej dany proces/superwizję (Superwizja oznacza również pracę krótkoterminową, np. jedno 1,5 godzinne spotkanie).
- Złożyć krótkie pisemne podsumowanie dotyczące swojego doświadczenia, którego tematem jest refleksja nad swoją praktyką edukacyjną/coachingową/osoby wspierającej innych w rozwoju. Praca jest wymaganym zadaniem, ale nie jest zadaniem wartościowanym podczas procesu rekrutacji. Kluczowe pytania do refleksji o pracy:
- jaki jest mój styl pracy edukacyjnej/wspierania innych trenerów/trenerek w rozwoju?
- na jakich wartościach opieram swoją pracę?
- jakie nurty filozoficzne, socjologiczne, psychologiczne są mi bliskie w pracy i co z nich czerpię?
- jak moja tożsamość indywidualna i społeczna wpływa na moją pracę?
- Odbyć rozmowę kwalifikacyjną z osobami prowadzącymi Szkołę Superwizji.
JAKIE ODNIESIESZ KORZYŚCI?
- nabędziesz kompetencje pracy superwizyjnej na poszczególnych etapach procesu superwizyjnego, z zastosowaniem różnorodnych narzędzi superwizyjnych,
- nauczysz się budować relację superwizyjną z dbaniem o wyznaczanie granic i o ich przestrzeganie, a także z uwzględnieniem różnorodnego potencjału osób superwizowanych,
- zyskasz możliwość zostania superwizorem/superwizorką STOP
PRZESTRZEŃ DO DYSKUSJI I WYMIANY DOŚWIADCZEŃ
Praca w grupie i towarzystwo innych trenerów/ek daje Ci okazję do wymiany doświadczeń. Uczestnictwo w drugim stopniu Szkoły daje Ci możliwość udziału w superwizji grupowej i indywidualnej.
TEMATYKA ZAJĘĆ- definicja zadań superwizyjnych,
- budowanie kontraktu superwizyjnego,
- kryteria wyboru tematów sesji,
- prowadzenie sesji,
- metody i narzędzia kreatywne pomocne w superwizji,
- metodologia pracy skoncentrowanej na potencjałach,
- informacja zwrotną podczas sesji,
- praca z podstawowymi procesami psychologicznymi, np. przeniesieniem, dysonansem poznawczym, zaprzeczeniem
- specyfika sesji indywidualnych, grupowych, zespołowych,
- etyka superwizyjną itp.
JAK ZORGANIZOWANA JEST PRACA W SZKOLE?
HARMONOGRAM SZKOŁY I STOPNIA
TERMIN | OPIS SESJI/SPOTKANIA |
22-23.10.2022 | Rozmowy rekrutacyjne (online) |
4.11.2022 (g. 17.30-20.30) | I sesja online – Abecadło superwizji |
26-27.11.2022 | II sesja (stacjonarna) – Współtworzenie sytuacji rozwojowej – budowanie relacji między superwizorem/superwizorką o osobą superwizowaną |
17-18.12.2022 | III sesja (stacjonarna) – Towarzyszenie osobie superwizowanej we wglądzie i rozwoju w oparciu o jej potencjał i z uwzględnieniem dynamiki procesów rozwojowych |
21-22.01.2023 | IV sesja (stacjonarna) – Zamykanie relacji superwizyjnej. Autoewaluacja pracy superwizyjnej |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA KONCEPCJĘ SZKOŁY I PROWADZENIE
INFORMACJA ORGANIZACYJNA
PŁATNOŚĆ:
Uczestnictow członków i członkiń jest częściowo pokryte w ramach projektu Skrzydła dla STOP. Wysokość opłaty jest także uzależniona od stopnia Szkoły. Można wziąć udział w Szkole I stopnia lub Szkole I i II stopnia.
Koszt dla członków i członkiń STOP z opłaconymi składkami:
- I stopień – 300 zł brutto (sesja w styczniu 2023)
- II stopień – 750 zł brutto
Koszt dla osób spoza STOP:
- I stopień – 3000 zł brutto
- II stopień – 2000 zł brutto
MIEJSCE:
Szkolenie stacjonarne odbęda się w siedzibie STOP w Warszawie: ul. Nowolipki 9B.
ZAPEWNIAMY
W ramach 2 i 3 sesji zapewniamy nocleg członkom i członkiniom spoza Warszawy oraz uczestnikom i uczestniczkom przerwę kawową i wyżywienie podczas szkolenia. Podczas 4 sesji (styczeń 2023) stacjonarnej dostępna będzie przerwa kawowa i poczęstunek.
REKRUTACJA
- Do uczestnictwa w szkole maja prawo osoby, które spełniają poniższe warunki:
- Spełniają warunków udziału określone w Regulaminie udziału w Szkole
- Przesłały formularz zgłoszeniowy (do 18.10.2022)
- Odbyły rozmowę kwalifikacyjną
- Otrzymały potwierdzenie uczestnictwa w Szkole
- Pierwszeństwo udziału w szkole mają członkowie i członkinie STOP.
DOKUMENTY
- Regulamin udziału w Szkole Superwizji
- Formularz zgłoszeniowy
- Lista kompetencji na certyfikat trenerski
- Lista kompetencji na certyfikat superwizyjny (dot. Szkoły II stopnia)
- Proces superwizji (dot. Szkoły II stopnia)
KONTAKT
- Koordynatorka projektu: Paulina Sierzputowska, paulina@stowarzyszeniestop.pl, tel. 724 737 117
- Wsparcie działań rekrutacyjnych i organizacyjnych szkoleń: Zuzanna Trzebuchowska-Łaciak, zuzanna.trzebuchowska@stowarzyszeniestop.pl