AKCJA Z POMYSŁAMI!
Zachęcamy do zapoznania się z materiałami edukacyjnymi, które powstały w ramach Akcji: Aktywizacja, czyli projektu zainicjowanego przez zarząd i wspierającego trenerów i trenerki w sytuacji kryzysu spowodowanego pandemią. Ważne dla nas było aby materiały były przydatne trenerom i trenerkom w:
- doskonaleniu ich kompetencji metodologicznych, dydaktycznych i społecznych
- podnoszeniu poziomu ich wiedzy, kompetencji i etyki zawodowej oraz kwalifikacji zawodowych
- promowaniu idei uczenia się jako narzędzia przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu, marginalizacji w życiu społecznym i na rynku pracy
- propagowaniu nowoczesnych form uczenia się w różnych obszarach funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego
WYTWÓRNIA POMYSŁÓW – to miejsce gdzie publikujemy zrealizowane pomysły naszych członków i członkiń. Sprawdźcie co już powstało w ramach Akcji!!
PIGUŁKA WIEDZY – Podsumowanie webinaru w ramach Wirtualnego Festiwalu Trenerskiego
Temat: 5 prawnych kłopotów z edukacją zdalną i jak je rozwiązać
Prowadzenie: Jarosław Greser
Edukacja zdalna gwałtownie wdarła się do mainstreamu szkoleniowego, a razem z nią wyzwania w sferze prawnej. Sprawdź jakie!
TRENERSKI PORADNIK JĘZYKOWY – część pierwsza
Temat: TOP 5 trenerskiego żargonu
Prowadzenie i realizacja: Lena Rogowska-Lewandowska
- ZADZIAŁO SIĘ
– Zadziać się
– Czy coś może „zadziać się”? - ROZWLEKŁOŚĆ
– Pleonazm, czyli masło maślane. Cofasz się zawsze do tyłu, a spadasz tylko w dół
– Pleonazmy, czyli „masło maślane” – błąd czy nie błąd? - DEDYKOWANY
– O nowym znaczeniu słowa dedykowany - ZAADRESOWAĆ PROBLEM
– Pięć wyrażeń, których lepiej unikać. To niepoprawne kalki językowe - TAKOWANIE
– Ładna dziś pogoda, tak?
TRENERSKI PORADNIK JĘZYKOWY – część druga
Temat: 10 najczęstszych trenerskich błędów językowych
Prowadzenie i realizacja: Lena Rogowska-Lewandowska
- PRZEKONUJĄCY
– Przekonywający (a nie: przekonywujący)
– Jak piszemy: przekonujący czy przekonywujący? - W CUDZYSŁOWIE
– Zapisujemy w cudzysłowie czy w cudzysłowiu? Który sposób odmiany jest poprawny? - TĘ
– Tą czy tę? Która z tych form jest poprawna? - DATY
– Rok dwutysięczny i dwa tysiące pierwszy. Jak odmieniać daty? - FRAZEOLOGIZMY
– Czy temperówka może strugać wariata? - PRZYSŁOWIOWY
– Przysłowiowy? Serio? - KOLOKWIALNIE MÓWIĄC
– Kolokwializm - CYFRY I LICZBY
– Ilość a liczba - MAŁĄ LITERĄ
– Mówimy, że coś jest napisane „dużą literą” czy „wielką literą”? - WYDAJE SIĘ
– Wydaje się czy wydaje się być, czyli o orzeczeniach imiennych raz jeszcze
TRENERSKI PORADNIK JĘZYKOWY – część trzecia
Temat: Moje piękne panie, czyli nierówności w języku trenerskim
Prowadzenie i realizacja: Lena Rogowska-Lewandowska
- Stanowisko Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN w sprawie żeńskich form nazw zawodów i tytułów (25 XI 2019 r.)
- Lekcja savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami (Fundacja Kulawa Warszawa)
- Język, który łączy, język, który dzieli – o równości w języku – godzinne webinarium o języku równościowym
- Język wrażliwy genderowo a potrzeby osób transpłciowych, transgenderowych i trzeciopłciowych – (Nie) warto się różnić? Dylematy i wyzwania metodologiczne edukacji antydyskryminacyjnej (str. 163-185)
KARTY EDUKACYJNE
Temat: Karty Konwersacji Międzypokoleniowych
Realizacja: Nina Woderska
Karty powstały, by pomóc osobom na różnych etapach życia (seniorom, osobom dorosłym czy młodzieży) wykonać pierwszy krok w rozpoczęciu dialogu. Są pretekstem do rozmowy oraz mogą pomóc w integracji w trakcie spotkań, szkoleń i innych międzypokoleniowych inicjatyw.
- Instrukcja i licencja użytkowania (pdf)
- Zestaw 108 kart (+instrukcja jako załącznik) (pdf)
- Zestaw 108 kart do druku – wersja 4 karty na stronie A4 kolor (pdf), wersja 4 karty na stronie A4 czarno-białe (pdf)

PUBLIKACJA
Temat: Włączające spotkania, czyli sztuka tworzenia więzi
Autorka: Lena Rogowska-Lewandowska
W publikacji znajdziecie:
- Różne formaty spotkań oraz zasady sprawiające, że ludzie otwierają się na siebie nawzajem,
- Błędy i zaniedbania popełniane organizując i prowadząc spotkania,
- Opisy spotkań ludzi różnych od siebie – uprzywilejowanych i poddanych opresji, większości i mniejszości, tych, co są „u siebie” i tych, co musieli uciekać.

PUBLIKACJA
Temat: Co trzeba wiedzieć szkoląc grupę międzynarodową? Mini-przewodnik dla trenerów i trenerek
Autorka: Małgorzata Tur
W publikacji znajdziecie odpowiedzi na pytania:
- O czym pamiętać podczas projektowania szkolenia?
- Dlaczego podarte dżinsy trenera sprawdzą się w Danii, ale nie w Rosji?
- Jak to możliwe, że na sali wszyscy się ze mną zgodzili, nawet gdy popełniam oczywisty błąd?
- Czy oni w ogóle nie maja własnego zdania?
- Jeśli chcę wzbudzić zaufanie, czy lepiej na szkoleniu wspomnieć o moim doktoracie czy o moich dzieciach?
- Dlaczego oni zawsze spóźniają się na sesję?
- Ile punktów powinien zawierać mój kontrakt z uczestnikami, jeśli pracuję w grupie międzynarodowej? 3 czy 30?

Grafika: rawpixel.com/www.freepik.com