AKCJA Z POMYSŁAMI!
Zachęcamy do zapoznania się z materiałami edukacyjnymi, które powstały w ramach Akcji: Aktywizacja, czyli projektu zainicjowanego przez zarząd i wspierającego trenerów i trenerki w sytuacji kryzysu spowodowanego pandemią. Ważne dla nas było aby materiały były przydatne trenerom i trenerkom w:
- doskonaleniu ich kompetencji metodologicznych, dydaktycznych i społecznych
- podnoszeniu poziomu ich wiedzy, kompetencji i etyki zawodowej oraz kwalifikacji zawodowych
- promowaniu idei uczenia się jako narzędzia przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu, marginalizacji w życiu społecznym i na rynku pracy
- propagowaniu nowoczesnych form uczenia się w różnych obszarach funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego
WYTWÓRNIA POMYSŁÓW – to miejsce gdzie publikujemy zrealizowane pomysły naszych członków i członkiń. Sprawdźcie co już powstało w ramach Akcji!!
PIGUŁKA WIEDZY – Podsumowanie webinaru w ramach Wirtualnego Festiwalu Trenerskiego
Temat: 5 prawnych kłopotów z edukacją zdalną i jak je rozwiązać
Prowadzenie: Jarosław Greser
Edukacja zdalna gwałtownie wdarła się do mainstreamu szkoleniowego, a razem z nią wyzwania w sferze prawnej. Sprawdź jakie!
TRENERSKI PORADNIK JĘZYKOWY – część pierwsza
Temat: TOP 5 trenerskiego żargonu
Prowadzenie i realizacja: Lena Rogowska-Lewandowska
- ZADZIAŁO SIĘ
– Zadziać się
– Czy coś może „zadziać się”? - ROZWLEKŁOŚĆ
– Pleonazm, czyli masło maślane. Cofasz się zawsze do tyłu, a spadasz tylko w dół
– Pleonazmy, czyli „masło maślane” – błąd czy nie błąd? - DEDYKOWANY
– O nowym znaczeniu słowa dedykowany - ZAADRESOWAĆ PROBLEM
– Pięć wyrażeń, których lepiej unikać. To niepoprawne kalki językowe - TAKOWANIE
– Ładna dziś pogoda, tak?
TRENERSKI PORADNIK JĘZYKOWY – część druga
Temat: 10 najczęstszych trenerskich błędów językowych
Prowadzenie i realizacja: Lena Rogowska-Lewandowska
- PRZEKONUJĄCY
– Przekonywający (a nie: przekonywujący)
– Jak piszemy: przekonujący czy przekonywujący? - W CUDZYSŁOWIE
– Zapisujemy w cudzysłowie czy w cudzysłowiu? Który sposób odmiany jest poprawny? - TĘ
– Tą czy tę? Która z tych form jest poprawna? - DATY
– Rok dwutysięczny i dwa tysiące pierwszy. Jak odmieniać daty? - FRAZEOLOGIZMY
– Czy temperówka może strugać wariata? - PRZYSŁOWIOWY
– Przysłowiowy? Serio? - KOLOKWIALNIE MÓWIĄC
– Kolokwializm - CYFRY I LICZBY
– Ilość a liczba - MAŁĄ LITERĄ
– Mówimy, że coś jest napisane „dużą literą” czy „wielką literą”? - WYDAJE SIĘ
– Wydaje się czy wydaje się być, czyli o orzeczeniach imiennych raz jeszcze
TRENERSKI PORADNIK JĘZYKOWY – część trzecia
Temat: Moje piękne panie, czyli nierówności w języku trenerskim
Prowadzenie i realizacja: Lena Rogowska-Lewandowska
- Stanowisko Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN w sprawie żeńskich form nazw zawodów i tytułów (25 XI 2019 r.)
- Lekcja savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami (Fundacja Kulawa Warszawa)
- Język, który łączy, język, który dzieli – o równości w języku – godzinne webinarium o języku równościowym
- Język wrażliwy genderowo a potrzeby osób transpłciowych, transgenderowych i trzeciopłciowych – (Nie) warto się różnić? Dylematy i wyzwania metodologiczne edukacji antydyskryminacyjnej (str. 163-185)
KARTY EDUKACYJNE
Temat: Karty Konwersacji Międzypokoleniowych
Realizacja: Nina Woderska
Karty powstały, by pomóc osobom na różnych etapach życia (seniorom, osobom dorosłym czy młodzieży) wykonać pierwszy krok w rozpoczęciu dialogu. Są pretekstem do rozmowy oraz mogą pomóc w integracji w trakcie spotkań, szkoleń i innych międzypokoleniowych inicjatyw.
- Instrukcja i licencja użytkowania (pdf)
- Zestaw 108 kart (+instrukcja jako załącznik) (pdf)
- Zestaw 108 kart do druku – wersja 4 karty na stronie A4 kolor (pdf), wersja 4 karty na stronie A4 czarno-białe (pdf)
PUBLIKACJA
Temat: Włączające spotkania, czyli sztuka tworzenia więzi
Autorka: Lena Rogowska-Lewandowska
W publikacji znajdziecie:
- Różne formaty spotkań oraz zasady sprawiające, że ludzie otwierają się na siebie nawzajem,
- Błędy i zaniedbania popełniane organizując i prowadząc spotkania,
- Opisy spotkań ludzi różnych od siebie – uprzywilejowanych i poddanych opresji, większości i mniejszości, tych, co są „u siebie” i tych, co musieli uciekać.
PUBLIKACJA
Temat: Co trzeba wiedzieć szkoląc grupę międzynarodową? Mini-przewodnik dla trenerów i trenerek
Autorka: Małgorzata Tur
W publikacji znajdziecie odpowiedzi na pytania:
- O czym pamiętać podczas projektowania szkolenia?
- Dlaczego podarte dżinsy trenera sprawdzą się w Danii, ale nie w Rosji?
- Jak to możliwe, że na sali wszyscy się ze mną zgodzili, nawet gdy popełniam oczywisty błąd?
- Czy oni w ogóle nie maja własnego zdania?
- Jeśli chcę wzbudzić zaufanie, czy lepiej na szkoleniu wspomnieć o moim doktoracie czy o moich dzieciach?
- Dlaczego oni zawsze spóźniają się na sesję?
- Ile punktów powinien zawierać mój kontrakt z uczestnikami, jeśli pracuję w grupie międzynarodowej? 3 czy 30?
IKONOGRAFIKI I STUDIA PRZYPADKÓW
Temat: Jak uniknąć kłopotów prawnych w edukacji zdalnej – ikonografiki oraz studia przypadków
Autorka: Jarosław Greser
POBIERZ
- ZESTAW IKONOGRAFIK (w jednym pliku pdf)
- POJEDYNCZE IKONOGRAFIKI – 40 PLANSZ (zip)
- STUDIA PRZYPADKÓW (pdf)
- LICENCJA UŻYTKOWANIA (pdf)
Opis przypadków powstał jako uzupełnenie cyklu ikonografik dotyczącego prawnych zagadnień edukacji zdalnej. Jest w nich syntetyczne omówienie zagadnień związanych z prawem autorskim, własnością przemysłową, ochroną wizerunku i danych osobowych oraz cyberbezpieczeństwem oraz wskazanie wyroków sądów i źródeł pomocnych w ochronie swoich praw.
Stan prawny: 1 grudnia 2020 r.
SPIS IKONOGRAFIK:
- 1. Utwór.
- 2. Twórca.
- 3. Podział praw majątkowych.
- 4. Od kiedy utwór jest chroniony?
- 5. Organizacje zbiorowego zarządzania.
- 6. -9 Dozwolony użytek.
- 10. – 13. Przeniesienie praw autorskich.
- 14. Umowa licencyjna.
- 15. – 17. Naruszenie praw autorskich.
- 18. Czyny nieuczciwej konkurencji.
- 19. Odpowiedzialność za dokonanie czynu nieuczciwej konkurencji.
- 20. Ciężar dowodu i przedawnienie roszczeń z tytułu czynów nieuczciwej konkurencji.
- 21. Tajemnica przedsiębiorstwa.
- 22. Naśladownictwo.
- 23. Umowa o ochronie informacji.
- 24. Prawo własności przemysłowej a prawo autorskie.
- 25. Projekty wynalazcze i oznaczenia handlowe.
- 26. Znak towarowy.
- 27. Używanie znaku towarowego.
- 28. Ograniczenia korzystania z prawa ochronnego na znak towarowy.
- 29. Czym jest wizerunek.
- 30. Naruszenie wizerunku.
- 31. Regulacja wizerunku w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
- 32. RODO a wizerunek.
- 33.Dane osobowe.
- 34. Przetwarzanie danych osobowych.
- 35. Administrator a podmiot przetwarzający.
- 36. Umowa o powierzenie przetwarzania danych osobowych.
- 37.Prawa osób, których dane są przetwarzane.
- 38. Sankcje za naruszenie przepisów RODO.
- 39. Umowa o szkolenie zdalne.
- 40. Cyberbezpieczeństwo.