Younger Staff Training
PROGRAM
Szkolenie w dużej mierze opierało się na wymianie doświadczeń oraz na wspólnym poszukiwanie rozwiązań w międzynarodowej grupie złożonej z uczestniczek z Belgii, Szwajcarii, Finlandii, Estonii i Polski. Głównymi tematami treningu były wykorzystanie cyfryzacji w edukacji dorosłych oraz edukacja zorientowana na zmianę.
Edukacja zorientowana na zmianę łączy filozofię i metody edukacyjne, których celem jest stworzenie indywidualnej lub społecznej zmiany. Opiera się przede wszystkim na krytycznym myśleniu, otwartości na nowe sposoby myślenia i aktywnym uczestnictwie. Poświęcona jej sesja YTS obejmowała różne podejścia do tego typu edukacji, jej możliwych zastosowań i dobrych praktyk.
Warsztat na temat cyfryzacji w edukacji dorosłych skupiał się na dyskusji o możliwościach i wyzwaniach związanych z zastosowaniem technologii w uczeniu i przeciwdziałaniu cyfrowemu wykluczniu. Łączył też technologię z edukacją zorientowaną na zmianę.
Wśród praktycznych elementów treningu znalazł się panel na temat pisania dobrych projektów, planowania pracy oraz tworzenia budżetu i pozyskiwania sojuszników. Szkolenie pozwalało też zdobyć wiedzę na temat polityki edukacji dorosłych w Unii Europejskiej.
DOBRE PRAKTYKI
Cennym doświadczeniem były również dwie wizyty studyjne. Pierwsza w Maks www.maksvzw.org)- organizacji wspierającej migrantów poprzez kształtowanie kompetencji cyfrowych. Druga w Be Central (www.becentral.org) – cyfrowym kampusie, na terenie którego działają szkoły techniczne, startupy i organizacje pozarządowe.
Szkolenie było ciekawym doświadczeniem otwierającym oczy na świat edukacji dorosłych w Europie, na kwestie rzecznictwa interesów sektora edukacji dorosłych a także na aktualne wyzwania jakie w świecie popandemicznym towarzyszą edukacji dorosłych. Szkolenie to polecamy wszystkim, którzy stawiają pierwsze kroki w edukacji dorosłych i którzy chcieliby zrozumieć kontekst i zasady kierujące tym sektorem.
Dodatkowym walorem szkolenia była jego lokalizacja – Bruksela. Udziału w stacjonarnym szkoleniu za granicą po przerwie spowodowanej pandemią był swego rodzaju powrotem do normalności oraz źródłem motywacji do działania.
Autorka: Anna Skocz
Projekt: Kompetentni i otwarci na różnorodność trenerzy na europejskim rynku