Linia życia
Dzielimy się ćwiczeniem, które poznałyśmy i doświadczyłyśmy podczas wizyty studyjnej na Cyprze w ramach projektu „STOP na arenie międzynarodowej i w świecie wirtualnym” w ramach programu Erasmus plus.
Jest to odmiana znanego osobom zajmującym się coachingem narzędzia Linia życia. Nasze doświadczenie wykorzystania tej metody osadzone było w kontekście uczenia i pracy z osobami dorosłymi, szczególnie starszymi oraz z grupami międzypokoleniowymi.
Czas: 2 godziny
Forma pracy: ćwiczenie można przeprowadzić indywidualnie, w parach lub grupach, w zależności od celu mogą to być grupy równo lub różnowiekowe.
Celem ćwiczenia jest:
- REFLEKSJA nad różnymi obszarami aktywności na kolejnych etapach życia
- POZNAWANIE swoich historii, doświadczeń
- ODKRYWANIE zasobów gromadzonych na przestrzeni życia
- POSZUKIWANIE wspólnych wartości, doświadczeń oraz różnic i pogłębianie ich rozumienia
- BUDOWANIE wzajemnego zrozumienia i zaufania w grupie
Przeprowadzenie:
W naszym przypadku opisywaliśmy linię życia dwóch hipotetycznych kobiet urodzonych w różnych latach. Byliśmy podzieleni na dwie grupy różnowiekowe, jedna grupa pracowała nad linią życia kobiety urodzonej w latach 30., druga – w latach 50. Wypełnialiśmy – na dużych flipczartach – wspólną dla grupy tabelę podzieloną na obszary aktywności i kolejne dekady (zaczynając od roku urodzenia)
Aktywności/ lata | 1960 | 1970 | 1980 | 1990 | 2000 | 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|
Rozwój osobisty | ||||||
Życie rodzinne | ||||||
Edukacja i praca | ||||||
Aktywność w społeczności lokalnej/ aktywność w czasie wolnym |
||||||
Kontekst społeczno-polityczny (ważne wydarzenia na świecie, w kraju, w mieście) |
Następnie każda grupa prezentowała swoją pracę. Rozmawialiśmy o naszych spostrzeżeniach, o tym, jaki wpływ na możliwości edukacyjne i rozwój człowieka ma kontekst kulturowo-społeczno-polityczny, czasów w których żyje, a także rozwój technologiczny. Później omawialiśmy możliwość zastosowania tego ćwiczenia w naszej praktyce trenerskiej.
Możliwości wykorzystania ćwiczenia:
- do poznania grupy i zbudowania podstawy do dalszej pracy (np. przy projektach międzypokoleniowych) możemy poprosić uczestników aby w grupach jednorodnych wiekowo przygotowali linie życia dla swojego pokolenia (na podstawie własnych doświadczeń).
- dla wzmocnienia grupy osób starszych przy dłuższych procesach edukacyjnych (linia życia na podstawie własnych doświadczeń – docenienie dotychczasowych doświadczeń.
Pytania do refleksji przy omówieniu:
- Czego mogą się uczyć od siebie osoby o różnych liniach życia?
- Jakie doświadczenia, wiedzę i umiejętności w trakcie swojego życia zgromadziliście?
- Jak przełamywaliście trudności pojawiające się na Waszej drodze?
- Co dalej? Jak chcecie zapisać kolejne rubryki w najbliższej przyszłości?
Autorka: Anna Żelazowska-Kosiorek
Lipiec 2016
Artykuł powstał w ramach projektu „STOP na arenie międzynarodowej i w świecie wirtualnym” finansowanym w ramach Programu ERASMUS+. Autorka była uczestniczką szkolenia z zakresu edukacji międzykulturowej w Grecji.