Doroczna Konferencja EAEA 2023: Do zmiany na rzecz bardziej ekologicznej przyszłości potrzebne są aktywizm, empatia i wyobraźnia.
Zapraszamy do zapoznania się z polskim tłumaczeniem artykułu podsumowującego czerwcową konferencję EAEA Annual Conference 2023: Activism, empathy, and imagination are needed to make the change for a greener future, w której uczestniczyła reprezentantka zarządu sTOP, Anna Skocz.
—————–
W jaki sposób uczenie się i edukacja dorosłych mogą przyczynić się do zrównoważonego stylu życia i zielonej transformacji naszych społeczeństw? Doroczna Konferencja EAEA zgromadziła rekordową liczbę uczestników zainteresowanych tą tematyką.
Zgromadzenie Ogólne i Doroczna Konferencja EAEA odbyły się w Zagrzebiu w dniach 6-7 czerwca, gromadząc 120 uczestników z 26 krajów. Zainteresowanie wydarzeniami pokazało, że zielona transformacja jest bardzo istotnym tematem w dziedzinie uczenia się i edukacji osób dorosłych.
„Czy przestawiamy meble na Titanicu?”
Otwierając doroczną konferencję, Ivan Ivanković z miasta Zagrzeb opisał pilną potrzebę pracy na rzecz bardziej ekologicznego społeczeństwa: „Jesteśmy na strumieniowym torze rolkowym, zjeżdżamy w dół i jednocześnie układamy tor przed nami”. Ivanković powiedział, że miasto Zagrzeb pracuje w wielu obszarach, aby przyspieszyć zieloną transformację.
W swoim głównym wystąpieniu prof. Arjen Wals z Uniwersytetu Wageningen przedstawił wiele prowokujących perspektyw na temat zielonej transformacji. „Nie powinniśmy optymalizować niesprawnego systemu. Zajmujemy się przestawianiem mebli na Titanicu, czy zmieniamy kurs statku?” pytał Wals.
„Istnieje wiele mitów na temat klimatu, które dezorientują ludzi. To również duże wyzwanie dla edukatorów” – powiedział Wals, krytykując wideofilię i wzywając do bardziej krytycznego korzystania z mediów. Według Walsa toniemy w informacjach, ale jesteśmy głodni mądrości. Ludzie szukają prostych odpowiedzi na złożone problemy. Trudno jednak szukać odpowiedzi, gdy jesteśmy ciągle rozkojarzeni. Wals zasugerował, że edukacja musi stać się bardziej odpowiedzialna i responsywna:
„Jesteśmy bardzo dobrzy w wyznaczaniu granic, ale powinniśmy szukać powiązań. Wielu młodych ludzi próbuje zrozumieć świat i go kwestionuje. W jaki sposób edukacja może stać się na to bardziej wrażliwa, bardziej pomysłowa?” zapytał Wals.
Wals wezwał także do nowych form uczenia się i edukacji dorosłych, w tym uczenia się transformacyjnego, transgresywnego i transdyscyplinarnego. Zaproponował, by wspierać pedagogikę nadziei i zbliżać do siebie różnych aktorów i pokolenia.
„Nie powinniśmy zapominać o edukacji osób w średnim wieku, które mogą mieć ogromny ślad ekologiczny”.
„Wszystko zaczyna się od zmiany paradygmatu relacji z naturą”
Podczas dyskusji przy okrągłym stole na temat zielonej transformacji jako kwestii stosowanych polityk prelegenci nalegali, aby edukatorzy osób dorosłych i badacze wspierali osoby uczące się w rozumieniu środowiska naturalnego i swojego z nim związku.
„Mogliśmy się zmienić w przeszłości, więc możemy to zrobić również teraz” – powiedział Eava Furman z Fińskiej Narodowej Komisji ds. Zrównoważonego Rozwoju. „Musimy podkreślić, w jaki sposób dobrobyt planety i dobrobyt ludzi są ze sobą powiązane, i przekazać, że zmiana jest możliwa. Wszystko zaczyna się od zmiany paradygmatu relacji z naturą”.
Według Furman najbardziej potrzebne zielone umiejętności to otwarty umysł i wyobraźnia. Nevenka Bogataj ze Słoweńskiego Instytutu Kształcenia Dorosłych zwróciła również uwagę, że zielone umiejętności muszą mieć charakter lokalny i dedykowany miejscu.
Tihomir Ziljak z Open University Zagreb podkreślił potrzebę wzmocnienia oddolnego podejścia do zagadnień środowiskowych, zaczynając od lokalnych problemów i potrzeb osób uczących się. Twierdzi, że naukowcy mogą być również aktywistami:
„Próbuję połączyć siłę nauki z aktywizmem” – powiedział Žiljak. „Dobry naukowiec powinien być także zapalonym aktywistą!”
Wspólne zainteresowania stworzą motywację i zmianę
Druga dyskusja przy okrągłym stole koncentrowała się na głosach osób uczących się w zakresie zielonej transformacji. Paneliści, Maria Hourigan i Margaret Browning z Irlandii, Stelios Zografidis z Grecji i Klara Pawić z Chorwacji wzięli udział w dyskusji i podzielili się swoimi doświadczeniami na temat tworzenia przestrzeni, w której ludzie w społeczności mogą się spotykać.
„Musimy ufać ludziom, którzy spotykają się w pozornie drugorzędnych interesach, ponieważ wspólnie te cząstkowe interesy stworzą motywację i zmiany” – powiedziała Maria Hourigan z sieci Roscommon Women’s.
„Nie potrzebujemy wiele, ale potrzebujemy polityk, które pozwolą nam wpływać na to, jak ewoluują nasze dzielnice, miasta i jak wzrastają nasi ludzie” – powiedział Stelios Zografidis, który jest częścią grupy „Zmieńmy to” w ASTO. Celem grupy jest dokonanie małych, ale ważnych zmian w mieście Patras z naciskiem na zrównoważony rozwój.
Kluczowe znaczenie ma również kreatywność.
„Chcieliśmy nadać priorytet wykorzystaniu naturalnych i nadających się do recyklingu materiałów w produktach codziennego użytku, których wszyscy używamy. By to osiągnąć, musieliśmy je stworzyć” – powiedziała Maria Hourigan, podając przykład tworzenia zrównoważonych kosmetyków.
Uczenie się dorosłych powinno sprzyjać aktywizmowi i dialogowi
Podczas jednego z równoległych warsztatów omówiono, w jaki sposób uczenie się dorosłych może stworzyć przestrzeń do aktywnego dialogu i przeciwdziałać dezinformacji na temat zielonej transformacji. Facylitatorzy Stefan Grasgruber-Kerl i Katarina Stekić zaprosili osoby uczestniczące do zastanowienia się nad najlepszymi procesami komunikacji i podzielenia się metodologiami, które wypróbowali w celu zaangażowania politycznego.
„Musimy angażować ludzi poprzez otwartą i partycypacyjną dyskusję, a nie wykłady, aby promować poczucie chwili, tworząc relacje”, zasugerował John Evers, którzy uczestniczyli w warsztatach.
Inne równoległe warsztaty dotyczyły budowania partnerstw ekologicznych, włączania zielonych umiejętności i możliwości środowiskowych do kursów kształcenia dorosłych oraz tego, w jaki sposób uczenie się dorosłych może zapewnić przestrzeń dla aktywizmu politycznego w walce z kryzysem klimatycznym.
Strategia zielonej transformacji wymaga czasu
Dwie rundy dyskusyjne w formie World Cafe zaangażowały osoby uczestniczące do dyskusji na temat tego, w jaki sposób uczenie się dorosłych może lepiej wspierać społeczności w zielonej transformacji i jak zbudować bardziej strategiczne podejście.
W World Cafe dotyczącej zielonych społeczności zasugerowano, że idealna ucząca się społeczność jest zielona, możliwa do przenoszenia wzorców, ale krucha. Musimy szanować różnorodność i promować wiele źródeł i sposobów uczenia się. Poprzez różne wizualizacje, osoby uczestniczące zastanawiały się nad drogą, która prowadzi od przeszkód do zrozumienia, a w końcu do zmiany i ewolucji.
Uczestnicy World Cafe poświęconej strategiom zwrócili uwagę na brak jasnej wizji jak mogłaby wyglądać polityka zrównoważonego uczenia się i edukowania osób dorosłych. Dodatkowo tworzenie strategii zielonej transformacji zajmuje dużo czasu, a czasami szybko się załamuje, gdy zmienia się otoczenie polityczne. Solidne strategie muszą obejmować społeczności uczące się, dostawców usług edukacyjnych, uczniów, edukatorów i wszystkich innych interesariuszy.
Często występują niespójności między planami, możliwościami organizacji i efektami. Nawet wtedy, gdy pojawiają się świetne pomysły, a wdrażanie działa dobrze, brakuje monitoringu i dbania o jakość.
Zastąp kulturę strachu pedagogiką nadziei
W ostatniej dyskusji panelowej, Anna Roditi z ASTO w Grecji podzieliła się swoją historią zbiorowego działania i rozwijającego się ekosystemu:
„Kiedy rozpoczęliśmy bezpłatne sadzenie roślin w naszych dzielnicach, z początku widzieliśmy przede wszystkim kradzieże roślin. Nieco później, ludzie zaczęli je przesadzać i podlewać. Nasz ekosystem rośnie, a ludzie decydują się być jego częścią”.
Jak możemy sprawić, by małe zielone inicjatywy były większe? Członek Zarządu EAEA, Gustaw Fridolin pytał panelistów:
„Możemy wysunąć ich na pierwszy plan i pomnożyć przez edukatorów i uczniów. Możemy również użyć ich przez pokazanie drogi, nawigowanie przez złożoność” – zasugerowała Gina Ebner z EAEA.
Powinniśmy angażować się w działania zbiorowe i zastąpić kulturę strachu pedagogiką nadziei – podsumowali paneliści. Jeden z głównych wniosków płynących z konferencji głosił, że aby dokonać zmiany w kierunku ekologicznej przyszłości, potrzebujemy aktywizmu, empatii i wyobraźni.
Doroczna Konferencja EAEA na temat uczenia się dorosłych i zielonej transformacji była oficjalnym wydarzeniem partnerskim EU Green Week 2023.
Gospodarzem corocznych wydarzeń był członek EAEA, Instytut Edukacji Dorosłych Dante z Rijeki. W 2024 roku wydarzenia odbędą się w Helsinkach w Finlandii.
Tekst: Sari Pohjola
Zdjęcia:EAEA
Tłumaczenie na język polski: Anna Skocz